Hoppa direkt till huvudmenyn

Hoppa direkt till sidans innehåll

Skriv ut den här sidan Tipsa om den här sidan

Folktandvården öppnar telefonrådgivning med möjlighet till videokonsultation

Folktandvården Gävleborg öppnar telefonrådgivning för att kunna ta emot och ge råd till patienter som är i behov av tandvård. Med telefon blir det enklare för patienterna som inte kan ta sig till kliniken.

Med färre kliniker öppna utökar folktandvården tillgängligheten genom att erbjuda telefonrådgivning. Till telefonrådgivningen kan man ringa helgfria vardagar 8:00 - 15:00 och få konsultation av tandläkare, recept utskrivet och vid behov hjälp att boka tid.

- Vi testar ett koncept i liten skala till att börja med innan sommaren för att kunna ta emot samtal och ge råd och hjälp nu när vi i första hand erbjuder akut tandvård på klinikerna, säger Ann-Christine Larsson Bolle, vd för Folktandvården Gävleborg.

Öppen vardagar

Telefonrådgivningen är bemannad med tandläkare och är öppen alla helgfria vardagar från klockan 8:00 – 15:00. Rådgivningen kostar 200 kr/samtal, från och med det år du fyller 25 år. Om man tecknat ett frisktandvårdsavtal ingår rådgivningen och kostar inget extra. För smidig hantering behöver den som söker tandvård knappa in sitt personnummer och legitimera sig via Bank-ID. Identifieringen med Bank-ID sker endast när patienten ringer upp folktandvården och inte omvänt.

Tjänsten innehåller också en videofunktion via en app, vilket gör att patienterna också via video kan få hjälp med rådgivning, förslag på egenvård, förskrivning av recept eller vid behov boka in en tid på närmaste öppna klinik.

- Det känns bra att kunna erbjuda den här möjligheten till patienterna och se om det kan underlätta. Ser vi att efterfrågan är stor behöver vi titta vidare på och fortsätta utveckla lösningen och servicen till hösten, säger Ann-Christine.

Till dig som behöver tandvård

Ring till den klinik där du vanligtvis får din tandvård. Om dina besvär är akuta och behöver tas omhand kan du behöva resa till den klinik som har öppet.

Inbjudan till pressen

Valbo, Bäckvägen 4, onsdag 27 maj mellan 9.30 och 11. Då finns tandläkare Henrik Söderman på plats.

Ann-Christine Larsson Bolle, vd, 072-201 48 80.
Henrik Söderman, klinikchef och tandläkare i rådgivningen, 070-236 77 13.

Mina favoriter

Du har inga favoriter ännu, klicka på stjärnan ovan om du vill lägga till en favorit.

Besöksadress

Nygatan 18
803 20 Gävle

Hitta till oss

801 08 Gävle

Faktureringsadress

XX1784
FE987321
737 83 Fagersta
Leverantörer »

Växel: 026 - 15 76 10
Faktura- och frisktandvårdsfrågor:
E-post: ftv@regiongavleborg.se
OBS! Vid av- eller ombokning av tid kontakta din klinik.
Ansvarig utgivare: Britta Schüllerquist